Hírek
- Európa a sárgabarackon
- Felkerült a Mercedes-Benz csillag a kecskeméti gyár legmagasabb épületére
- Köszönet a segítségért
- Útravaló az S.O.S. Gyermekfalu tehetséges lakóinak
- Példaértékű együttműködés a tehetségekért
- Képzési konferencia és a Top 100 köszöntése a Városházán
Bejegyzések
Keresés
Belépés
Kategóriák
Linkek
- Dr. Zombor Gábor oldala
- Parlament
- Fidesz
- Kecskeméti Lapok
- Kecskemét Város
- Petőfivárosi részönkormányzat
- Vacsiközi Részönkormányzat
Fidesz hírek
- Hatékonyan segíti a Nébih az élelmiszerlánc-biztonságot
- Egyszerűbbé válik a fuvarozás Magyarország és Fehéroroszország között
- A mozgáskorlátozottak számíthatnak a kormányra
- Japán-magyar cég gyárt majd szintetikus gumit Tiszaújvárosban
- "Az önkormányzatoknak átláthatóan kell működniük"
- Új sétány épült a keszthelyi Balaton-parton
- "Politikai kirakatper zajlik Tőkés László ellen"
Városarculat-formáló közlekedési fejlesztések
- Egy giga-projektnek köszönhetően az elkövetkezendő 3-4 év alatt teljesen megváltozik Kecskemét közlekedése. A város által kidolgozott új közlekedési modellel egy egész évszázadot fogunk előre lépni. – mondta a polgármester bevezetőjében, majd így folytatta:
- A beruházás négyszerese lesz az ISPA-projektnek; és e pályázatokkal olyan lehetőségek nyílnak meg Kecskemét előtt, melyekről előzetesen még csak nem is álmodhattunk. A beruházások és a fejlesztések révén új alapokra helyezhetjük a városi közlekedést, a városunk előtt álló kihívásoknak megfelelően. Ezek első két szakaszát az Európai Unió teljes egészében támogatja, a harmadik szakasz pedig társszervekkel együttműködésben, városi részvétellel valósul majd meg.
A projektet menedzselő, és a sikeres pályázatot lebonyolító Kecskeméti Városfejlesztő Kft. most az ütemterv előkészítésén dolgozik. A pályázatok egyikének keretében egyebek között 40 darab, megújuló energiával üzemelő autóbusz állhatna forgalomba. Ez nem csak a helyi tömegközlekedés problémáira adna választ, hanem a megújuló energiaforrások hasznosításában is új mérföldkő lenne.
A huszonegyedik század emberének egyik legfőbb problémája világszerte a közlekedés. A több évszázados múltra visszatekintő városokban a főbb útvonalak rég kialakultak. Így történt Kecskeméten is, ahol az egykor 70 ezres lélekszámra méretezett úthálózatnak ma mintegy 110 ezer embert kell kiszolgálnia. Közben élhetőnek kellene maradnia a városnak, és hosszú távon mindenképpen létkérdés a környezetvédelem. Városunk e feltételeknek együttesen akar megfelelni, ezért született meg az önkormányzati tulajdonú Kecskeméti Városfejlesztő Kft. gondozásában az a két projekt, amely beruházási értékében – több tízmilliárd forint – és pozitív következményeiben egyaránt kiemelkedő jelentőségű lehet. A két Uniós projekt előkészítésére, a megvalósíthatósági tanulmányokra már elnyertük az összesen mintegy 900 millió forintos támogatást.
A „Kecskemét város intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések” projekt bekerülési költsége hozzávetőlegesen 16-17 Milliárd Forint lesz.
A projekt a városon belüli közlekedés problémáira ad megfelelő választ, a 2008-ban aktualizált közlekedési koncepcióra alapozva.
Az uniós forrást nyert előkészítés fő célja Kecskemét, kiemelten a történelmi belváros buszok és személygépkocsik által okozott forgalomterhelésének csillapítása a közösségi közlekedés korszerűsítésével, több közlekedési mód összekapcsolásával, valamint P+R parkolók létesítésével. A tervekben szerepelnek vasúthálózati fejlesztések, intermodális csomópont kiépítése a pályaudvaron, városi kötött pályás és/vagy zárt pályás fejlesztés, a közösségi közlekedés korszerűsítése az ehhez kapcsolódó járműbeszerzéssel, illetve egy forgalomirányítási központ és utastájékoztatási rendszer kiépítése.
E tervek közül érdemes kiemelni az intermodális csomópontot, amely összesen hat közlekedési forma kapcsolatát teremtheti meg: a helyi, helyközi és turisztikai célú autóbuszok, valamint azok végállomási tárolásának, kiszolgálásának együttes igényeit, a vasúti pályaudvar teljesebb városi kapcsolatát, a térségi kerékpárút-hálózat bekapcsolódását, a P+R parkolók kialakításával és a történelmi főtér gyalogos jellegének erősítésével. A csomópont részét képezné a közös MÁV–Volán felvételi épület, a vasúti pálya felett építendő – peronokat kiszolgáló – akadálymentes felüljáró, és egy P+R rendszerű parkoló, amely mintegy 400-500 személygépkocsinak adna helyet. A MÁV és a Volán közös felvételi épülete a Rákóczi út tengelyében lenne.
Az intermodális fejlesztéshez kapcsolódóan a városi közösségi közlekedési problémák megoldhatóak helyi közlekedési törzshálózati vonalhálózat kialakításával, négy csatlakozási ponttal a kiskörúton, a mellékvonal- rendszeren érkező vonalakon. Megszűnne a belvárosi helyi közlekedési alcentrum, és tízpercenként – tehát igen sűrűn –, ütemes menetrend szerint közlekednének a buszok. A változtatások megbízható csatlakozást eredményeznének a mellékvonalak felé.
A tervekben szerepel egy fedett P+R parkoló a nagykörúton kívül és további parkolók az 52-es, 54-es, 44-es és M5-ös utak felől érkezők számára.
Számolunk azzal is, hogy a Mercedes-beruházás következtében napjában négyszer 500 utassal emelkedik a forgalom, amihez további 15 autóbuszra és 3 új járatra lenne szükség. A fejlesztés során autóbuszok beszerzése helyett 40 korszerű autóbusz beszerzése a célszerű. Itt külön figyelmet szentelünk a megújuló energiaforrásoknak. E járműveknek beszerzésének már csak azért is nagy jelentősége van, mert az önkormányzat korábban úgy döntött: felbontja a szerződést a Kunság Volán Zrt.-vel, és új lehetőségeket nyit meg a helyi tömegközlekedésben.
A „Kecskemét város térségi elérhetőségének javítása” projekt 43 Milliárd Forintból valósulhat meg.
A terv abból indul ki, hogy a város és térsége közlekedését csak komplexen szabad kezelni, és jelentős beavatkozás esetén hosszú távon is meg kell határozni.
Kecskemét térségének országos szintű elérhetősége az M5-ös autópálya megépülésével kedvezővé vált, a tervezett M8-as autópálya átadása után pedig kifejezetten előnyös pozícióba kerül. Ennek a pozitív, gazdaságot dinamizáló hatása már most is jelentős, viszont az országosan is kiemelkedő közlekedés-földrajzi pozíció a fő és alsóbbrendű hálózaton feszültséget teremt. Meg kell oldani az átmenő forgalmat, a város környékén megtelepedett gazdasági tevékenységekhez kötődő célforgalmat, a munkahelyek és szolgáltatások elérhetőségét. Ez egyszerre kívánja meg a Kecskemétet elkerülő útvonalak fejlesztését és a város megközelíthetőségét biztosító sugaras közúti elemek bővítését. Ehhez viszont a hálózat elérhetőségét biztosító csomópontokat is fejleszteni kell.
A megvalósíthatósági tanulmány feladata lesz, hogy a legmegfelelőbb változatot kiválassza. A jelenlegi tervek között szerepel az 54-es és az 52-es út egyes szakaszainak négysávosítása, A 441-es főutat az északi elkerülő és a megyehatár között (Katonatelepet is beleértve) szintén négynyomúsítanánk, Katonatelep megközelítési csomópontjait rendeznék. Szintén négynyomúsítás lenne a megyehatár és az M8-as autópálya között. Kecskeméten belül pedig a 441-es főút a vasút fölé épített felüljárón haladna keresztül.
A projektben szereplő további tervek egy része lassan már a kivitelezés fázisába érkezik: három új körforgalom épül a Mercedes-gyárhoz kapcsolódóan, egyet pedig átépítenek. Az új csomópontok egyike a Daimler út – 54-es főút – Búzakalász utca kereszteződésében, a másik az 5-ös főúton a Mercedes főbejáratánál, a harmadik pedig ez utóbbitól nagyjából egy kilométerre, szintén az 5-ösön lesz. A Szélmalom csárda utáni csomópontot átépítik turbó körforgalommá. Ami az északi elkerülőt illeti, annak építése két ütemben történik. Az első ütem az 5-ös és 441-es főutak közötti szakasz kivitelezése, amely még idén elkezdődhet.
Kecskemét Megyei Jogú Város sikerrel pályázott az elővárosi közlekedés fejlesztésére is.
Kecskemét városi struktúrája lehetőséget kínál a gyors elővárosi közlekedés kialakítására. Erre a vasúti szárnyvonalak bekapcsolásával, különféle kötöttpályás lehetőségek más módszerekkel való kombinálásával kínálkozik lehetőség a Nagykőrös-Katonatelep-Kecskemét; a Ballószög-Kadafalu-Kecskemét; illetve a Kerekegyháza-Hetényegyháza-Kecskemét vonalakon. Mindez 160 ezer ember életkörülményeit javítja majd meg átfogóan.
Hozzászólások:
Szóljon hozzá!
A cikkhez regisztrált olvasóink bejelentkezés után hozzászólhatnak
Még nem regisztrált?
Itt megteheti!